@article { author = {Mansourian, Najmoddin and Mohammadi, Hamid}, title = {Evaluation of efficiency domestic market of Saffron in Iran}, journal = {Technology of Medicinal and Aromatic Plants of Iran}, volume = {1}, number = {1}, pages = {29-36}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {2645-5935}, eissn = {2645-5935}, doi = {}, abstract = {Iran is the largest producer and exporter of saffron in the world. About 96percent of the world’s saffron is produced in Iran. The purpose of this study wasto identify the direction of marketing, the calculation of margin wholesale market,retail sales and the efficiency of the saffron market. The data collection methodwas through a survey in 2012. The results showed that marketing services such asgrading and packaging are mainly achieved by wholesalers and exporters. In thismarket, all types of buyers (retailers, wholesalers, cooperatives, intermediaries,consumers, exporters, local buyers) are market factors. Saffron is often traded incash. the share of a saffron producer is about 65 percent. Most marketing costswere working capital and business costs. The Saffron market efficiency is about 80present. The total market margin is for privileged saffron about 13.3 million Rials,Superior 13 million Rials, Sargol 12.1 million Rials, Poshal 11.4 million Rials andBunch is about 9.3 million Rials per kilogram.}, keywords = {Saffron,Marketing,Marketing Margin,Efficiency}, title_fa = {بررسی کارایی بازار داخلی انواع زعفران در ایران}, abstract_fa = {  با توجه به اهمیت زعفران و ارزش افزوده ایجاد شده و نیز ارزش صادراتی و ارزآوری آن این پژوهش انجام شده است. هدف این تحقیق محاسبه حاشیه بازار و در نهایت کارایی بازار زعفران در داخل کشور می‌باشد. روش جمع آوری داده‌ها بصورت پیمایشی و تکمیل پرسشنامه تولید کنندگان و تجار زعفران در سال 1392 بوده است. نتایج  نشان می‌دهد خدمات بازاریابی نظیر درجه‌بندی و  بسته‌بندی عمدتا در بازار عمده فروشی و صادر کننده‌ها انجام می‌شود و همچنین در سطح خرده‌فروشی نیز با توجه به سلیقه و سطح خرید مصرف کنندگان بسته‌بندی  انجام می‌گیرد. در این بازار، انواع خریداران (خرده فروش ،عمده فروش ، تعاونی‌ها، واسطه‌ها، مصرف کنندگان ، صادرکنندگان ،خریداران‌ محلی) نقش عوامل بازار را تشکیل می‌دهند. زعفران اغلب بصورت نقدی خرید و فروش می‌شود. سهم تولیدکننده از قیمت نهایی زعفران حدود 65 درصد است. بیشترین هزینه بازاررسانی مربوط به سرمایه در گردش و هزینه محل کسب وکار است . کارایی کل بازارحدود 80 درصد  محاسبه شده است. بیشترین حاشیه کل بازار زعفران برای هرکیلوگرم بترتیب نوع و کیفیت آن برای زعفران ممتاز 13.3 میلیون ریال ،نگین 13میلیون ریال، ،سرگل 12.1میلیون ریال ،پوشال  11.4میلیون ریال و دسته حدود 9.3میلیون ریال برآورد شده است. بر اساس نتایج بدست آمده نوسان قیمت‌ها و همچنین  شفاف نبودن بازار مهمترین مشکلات تولید کنندگان در زمینه بازار زعفران است.پیشنهاد می‌شود برای افزایش سهم تولید کنندگان از قیمت نهایی محصول تا حد امکان فاصله تولید کنندگان تا صادر کنندگان با حذف واسطه‌های اضافی کاهش یابد و برای افزایش کیفیت زعفران تولیدی کلاسهای آموزشی و ترویجی برگزار گردد. }, keywords_fa = {زعفران,بازاریابی,کارایی بازار,حاشیه بازار}, url = {https://mpt.areeo.ac.ir/article_118078.html}, eprint = {https://mpt.areeo.ac.ir/article_118078_245aefca1375fb30d7821d5da3ff6c18.pdf} }