TY - JOUR ID - 118078 TI - بررسی کارایی بازار داخلی انواع زعفران در ایران JO - فناوری و گیاهان دارویی ایران JA - MPT LA - fa SN - AU - منصوریان, نجم الدین AU - محمدی, حمید AD - عضوهیات علمی مرکز تحققات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی AD - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 1 IS - 1 SP - 29 EP - 36 KW - زعفران KW - بازاریابی KW - کارایی بازار KW - حاشیه بازار DO - N2 -   با توجه به اهمیت زعفران و ارزش افزوده ایجاد شده و نیز ارزش صادراتی و ارزآوری آن این پژوهش انجام شده است. هدف این تحقیق محاسبه حاشیه بازار و در نهایت کارایی بازار زعفران در داخل کشور می‌باشد. روش جمع آوری داده‌ها بصورت پیمایشی و تکمیل پرسشنامه تولید کنندگان و تجار زعفران در سال 1392 بوده است. نتایج  نشان می‌دهد خدمات بازاریابی نظیر درجه‌بندی و  بسته‌بندی عمدتا در بازار عمده فروشی و صادر کننده‌ها انجام می‌شود و همچنین در سطح خرده‌فروشی نیز با توجه به سلیقه و سطح خرید مصرف کنندگان بسته‌بندی  انجام می‌گیرد. در این بازار، انواع خریداران (خرده فروش ،عمده فروش ، تعاونی‌ها، واسطه‌ها، مصرف کنندگان ، صادرکنندگان ،خریداران‌ محلی) نقش عوامل بازار را تشکیل می‌دهند. زعفران اغلب بصورت نقدی خرید و فروش می‌شود. سهم تولیدکننده از قیمت نهایی زعفران حدود 65 درصد است. بیشترین هزینه بازاررسانی مربوط به سرمایه در گردش و هزینه محل کسب وکار است . کارایی کل بازارحدود 80 درصد  محاسبه شده است. بیشترین حاشیه کل بازار زعفران برای هرکیلوگرم بترتیب نوع و کیفیت آن برای زعفران ممتاز 13.3 میلیون ریال ،نگین 13میلیون ریال، ،سرگل 12.1میلیون ریال ،پوشال  11.4میلیون ریال و دسته حدود 9.3میلیون ریال برآورد شده است. بر اساس نتایج بدست آمده نوسان قیمت‌ها و همچنین  شفاف نبودن بازار مهمترین مشکلات تولید کنندگان در زمینه بازار زعفران است.پیشنهاد می‌شود برای افزایش سهم تولید کنندگان از قیمت نهایی محصول تا حد امکان فاصله تولید کنندگان تا صادر کنندگان با حذف واسطه‌های اضافی کاهش یابد و برای افزایش کیفیت زعفران تولیدی کلاسهای آموزشی و ترویجی برگزار گردد. UR - https://mpt.areeo.ac.ir/article_118078.html L1 - https://mpt.areeo.ac.ir/article_118078_245aefca1375fb30d7821d5da3ff6c18.pdf ER -